Využití AI při učení se programování. Má ještě smysl se učit programovat?
Má smysl se učit programovat ve světě s AI?
Umělá inteligence dosáhla významného pokroku v generování kódu a automatizaci úloh. To vede k otázce: “Má učení se programování stále smysl?“.
I přesto, že se technologie umělá inteligence stává stále vyvyjí, tak dle mého názoru budou následující omezení AI platit i v dalších několika letech:
AI vyniká v opakujících se úlohách, ale chybí jí lidská kreativita a schopnost řešit složité problémy. Proto je v současné době AI doplněk, nikoliv náhrada. AI umí automatizovat, ale neumí inovovat. Má omezenou schopnost pochopit “proč” a soustředí se hlavně na “jak”.
Programování není jen o psaní kódu; zahrnuje řešení problémů, logické myšlení a chápání souvislostí, což jsou dovednosti, které AI nemůže nahradit. Když se naučíte programovat, získáte schopnost přizpůsobit se neustále se měnícímu technologickému prostředí, včetně nových nástrojů umělé inteligence. Můžete lépe pochopit, jak počítače a AI fungují.
Blízká budoucnost bude programování úzce spojeno s asistencí umělé inteligence. Schopnost programovat má ve světě umělé inteligence i nadále zásadní význam, protože propojuje lidskou kreativitu se schopnostmi AI.
Nebo zkus tento pohled na věc: Má smysl se učit a hrát šachy nebo go, když to počítač umí lépe? Má smysl malovat, zpívat nebo běhat, když někdo jiný to umí lépe? Někdy to může být prostě zábava a nezáleží na tom, zda to někdo nebo něco zvládne lépe. Strhne nás zvědavost a kreativita. A i když nejsme nejlepší, tak i pro nás “obyčejné” tu je práce dost.
Použití AI při učení
Umělá inteligence mění také to, jak se učíme. Od personalizovaného učebního plánu až po okamžitou zpětnou vazbu na cvičení – AI nabízí řadu výkonných nástrojů, které mohou zlepšit proces učení.
Je zásadní pochopit tenkou hranici mezi učením a podváděním:
- Učení: Využívání dostupných zdrojů, jako jsou vyhledávače a chatboti s umělou inteligencí, k pochopení pojmů, opravě chyb a získání znalostí se považuje za učení. Zahrnuje kritické myšlení, analýzu a porozumění informacím. Cílem je zlepšit své porozumění a dovednosti.
- Podvádění: Přímé kopírování odpovědí nebo řešení bez snahy pochopit základní principy představuje podvádění. Tím nepodvádíme jen ostatní, ale hlavně sami sebe. Naším cílem je vyřešit problém co nejrychleji bez námahy, což zastaví osobní růst a podporuje povrchní pochopení látky.
Rozdíl spočívá v záměru a přístupu. Učení podporuje zvědavost a hlubší porozumění, zatímco podvádění proces učení zcela obchází.
Je dobré používat chatboty jako je ChatGPT při učení? Ano. AI může ohromným způsobem pomoci vašemu učícímu procesu, ale je třeba ji používat tak, abychom nepodváděli sami sebe, ale učili se od ní. Používat AI může být přínosné i nebezpečné, protože AI za vás může vyřešit všechny začátečnické úlohy. Když se však dostanete ke složitějším úlohám nebo problémům z reálného světa, rady AI už nemusí být tak nápomocné.
Nástroje jako GitHub Copilot a Tabnine jsou a budou neoddělitelnou součástí procesu programování a vyhýbat se jim by mohla být chyba. Pro budoucnost bude pravděpodobně nejdůležitější rozumět konceptům programování, ne jen psaní samotného kódu. Na nás jako programátorech je rozhodnout, zda to, co AI naprogramovala, dává smysl a zda odpovídá řešení. My neseme odpovědnost za nesplnění požadavků, ne AI. A proto je důležité rozumět tomu, co děláme, a porozumět základům. Nejlepší způsob, jak porozumět, je dokázat problémy vyřešit co nejvíce samostatně.
V budoucnu se můžete těšit na podrobný článek o tom, jak využít AI při programování. Než se tak stane, tak zde je několik tipů, jak AI využít při učení:
- Nechtějte po AI řešení, místo toho se jí zeptejte na radu.
- Pokud něco nepochopíte, můžete se doptávat AI. Je to nástroj s nekonečnou trpělivostí, který vás nesoudí. Nebojte se ho využívat k dobrým věcem, dobrým způsobem.