VMD
VMD je software pro modelování, vizualizaci a analýzu molekulárních systémů.
Užitečné zdroje
Ukázky
Cvičení 1 - Metan, Etan, Propan
Načtení konfigurace
- File > New Molecule
 - Browse
 - Load
 
Perspektivní vs. ortografické zobrazení
V základním stavu se vše zobrazuje v perspektivní projekci. Přepnout na ortografickou projekci lze kliknutím na Display a zaškrtnutí Orthographic.
Změna barvy pozadí
- Graphics > Colors
 - Categories => Display
 - Names => Background
 - A vybereme barvu v Colors
 
změna reprezentace molekul
- Graphics > Representations
 - V založce Draw style nastavíme Drawing Method (např. VDW, CPK, Licorice)
 
Odstranění os
Display > Axes > Off
Cvičení 2 - Složitější molekuly
Načtěte některý ze souborů a použijte reprezentace určené pro tak složité molekuly jako jsou např. proteiny. Zkuste použít metody jako jsou: Ribbons, NewRibbons, Cartoon, Tube a další.
Cvičení 3 - Uhlíková nanotrubička
výběr atomu
- Graphics > Representations
 - V poli Selected Atoms máme volbu all. To nám říká, že se zobrazují všechny částice.
 - Částice můžeme zobrazovat pomocí klíčových slov, které lze nalézt v záložce Selections pod Keyword.
 - Pokud klikneme na klíčové slovo name, zobrazí se nám vpravo seznam jmen částic, které se v konfiguraci nacházejí.
 - Nahraďme all výrazem name C a zmáčněme enter - zůstanou jen uhlíky patřící k a nanotrubička - nám by se hodilo zobrazit si nanotrubičku zvlášť.
 - Použijme tedy jiný způsob výběru - index, ten udává pořadí částice (číslováno od 0) - prozradím, že částice nanotrubičky jsou na začátku a je jech 13232 - výbět provedeme takto - intex <= 13232.
 - Trubička je příliš dlouhá a hodilo by se nám ji zkrátit - použijeme klíčové slovo y, které odkazuje na polohu částic v ose y - abychom jej mohli zkombinovat s klíčovým slovem index, musíme navíc použít operátor and: index <= 13232 and y>-20.0 and y<20.0.
 - Pokud bychom chtěli zobrazit i molekuly uvnitř, ale vykreslené jiným stylem, klikneme na Create Rep - tím nám přibyla druhá volba - u té stačí přepsat výběr na index > 13232 and y > -20.0 and y<20.0.
 
Zajímavý výsledek můžete dostat, pokud u nanotrubičky budete zobrazovat jen poloviční počet, tj. index < 6616.
Zkuste vykreslit trubičku a molekuly uvnitř tak, aby výsledek vypadal co nejlépe.
renderování obrázku
File > Render - tam vybereme metodu, umístění a název obrázku.
Cvičení 4 - “Roubovaný” polymer
https://en.wikipedia.org/wiki/Graft_polymer
vykreslování dvou souborů
V tomto příkladě máme dva soubory, které k sobě patří.
- Načtěne nejdříve soubor wall_GP.vtf - ten je statický a obsahuje konfiguraci stěny.
 - Než začnete vybírat druhý soubor (traject_GP.xyz), je nutné vybrat v rozbalovacím menu Load files for volbu New Molecule. Až potom postupujte stejně jako obvykle (Browse -> Load).
 
Doporučuji použít ortografické zobrazení.
barva částic
- V Representation máme uplně nahoře rozbalovací menu, kde navíc vybíráme ze souborů. Vyberme pro wall_GP.vtf - all metodu VDW.
 - V souboru traject_GP.xyz jsou 2 druhy částic - A a B. Ovšem vmd je vybarvuje stejně.
 - Graphics > Colors
 - Categories => Name
 - Vyberte A a nastavte barvu. Totéž s B.
 
Cvičení 5 - Rozpouštění NaCl v jílu
Trajektorie obsahuje částice jílu, vody (O, H) a soli (Na, Cl).
- Vytvořte si tři výběry, 1. jíl, 2. sůl, 3. vodu.
 - Každé skupině nastavte zatím metodu VDW.
 
průhledné rozpouštědlo
V tomto případě je rozpouštědlem voda.
- Vyberme vodu a v Representation v záložce Draw Style máme k dispozici rozbalovací menu Material - použijte Glass3 nebo Transparent nebo Ghost, popř. můžete i jiné.
 
vykreslení boxu
Pro vykreslení boxu bohužel vmd tlačítko nemá a musíme použít příkaz v konzoli.
set cell [pbc set {Lx Ly Lz} -all]pbc box -center origin -shiftcenter {0.0 0.0 0.0} -color white -width 2Zde Lx, Ly, Lz jsou velikosti boxu v příslušných směrech. V našem případě je to 62.4, 53.9 a 62.4. Použitím -center origin říkáme, že střed boxu bude v počátku souřadnic. Příkazem -shiftcenter můžeme střed boxu posunout - v našem případě je posun 0, proto můžeme příkaz vynechat.
renderování videa
- Extensions > visualization > Movie Maker
 - Vyberme adresář a nastavme jmeno souboru.
 - Nastavme Format.
 - V Movie Settings nastavme Trajectory.
 - V Render zvolme metodu (doporučuji nechat Snapshot).
 - Kliknout na Make Movie